خانه / مقاله وکالت / تاریخی / آیا کسانی بوده اند که قائل به این باشند که امام حسن عسکری (ع) دارای فرزندی نبوده اند؟

آیا کسانی بوده اند که قائل به این باشند که امام حسن عسکری (ع) دارای فرزندی نبوده اند؟

آیا کسانی بوده اند که قائل به این باشند که امام حسن عسکری (ع) دارای فرزندی نبوده اند؟

سلام علیکم؛
چند روز پیش در یکی از برنامه هایی که به ناچار آن را مشاهده کردم، شخصی بیان می داشت که افرادی قائل به این موضوع هستند که امام حسن عسکری (علیه السلام) دارای فرزندی نبوده است!
خواهشمند است در خصوص این موضوع توضیحات لازم را مبذول فرمایید.
با تشکر

پرسشگر گرامی با سلام
بله؛ برخی این مساله را مطرح نمودند که امام حسن عسکری (ع) فرزند نداشته است ، این امر از یک توسط مدعیان امامت مانند جعفر کذاب مطرح گردید ، تا از این طریق به امامت برسد . او چه هنگام زنده بودن برادرش امام حسن وچه هنگام شهادت برادرش ادعا می کرد که امام حسن (ع) عقیم بوده وهیچ فرزندی نداشته است ، ازسوی دیگر این امر توسط حکومت های معاصر امام حسن عسکری مطرح می شد تا این فضابه وجود آید که شیعیان بعد از امام حسن(ع) امام ندارند. متاسفانه امروز نیز دربرخی سایت وبلاک ها چنین وانمود می شود که امام حسن عسکری (ع) فرزند نداشته است ،این امر نیز به منظور تضعیف فرهنگ مهدویت صورت می گیرد، این در حالی است که دلایل قوی درباره ولادت، زنده بودن ودیگر مسایل مربوط به امام زمان وجود دارد. از جمله : وقتى امام عسکرى (ع) را کفن کرده و در تابوت گذاشته بودند. جعفر پیش رفت تا بر جنازه امام نماز گزارد. وقتى که خواست تکبیر نماز را بگوید، ناگاه کودکى گندمگون و سیاه موى که دندانهاى پیشینش قدرى با هم فاصله داشت، بیرون آمد و لباس جعفر را گرفت و او را کنار کشید و گفت: عمو! کنار برو، من باید بر پدرم نماز بخوانم. جعفر، در حالى که قیافه‏اش دگرگون شده بود، کنار رفت. آن کودک بر جنازه امام نماز خواند. (۱)

همچنین دشمنان از زنده بودن امام زمان (ع) احساس خطر ودرصدد ضربه زدن به امام زمان بودند (۲ ) اگر امام زمان نبودبرای چه دشمنان احساس خطرمی کردند ؟ از همه مهم تر درروایات متعدد تصریح شده است که امام زمان ظهور وحکومت جهانی تشکیل خواهد داد وجهان خالی از حجت نیست. «احمد بن اسحاق»، یکى از یاران خاص و گرانقدر امام عسکرى (ع) مى‏گوید: به حضور امام عسکرى (ع) رسیدم مى‏خواستم درباره امام بعد از او بپرسم، حضرت پیش از سؤال من فرمود: اى «احمد بن اسحاق»! خداوند از زمانى که آدم را آفریده تا روز رستاخیز، هرگز زمین را از «حجت» خالى نگذاشته و نمى‏گذارد. خداوند از برکت وجود «حجت» خود در زمین، بلا را از مردم جهان دفع می کند (۳)

همچنین محدثین شیعه و سنّی، روایات متعددی از پیامبر (ص)نقل کرده اند که حضرت مهدی (عج) از اولاد امام حسین (ع)است از جمله:
شیخ صدوق به روایت عبدالرحمان بن سَمره از پیامبر (ص) نقل کرده است که: امام امام زمان از نسل امام حسین است و زمین را از قسط و عدل پر می کند…(۴) باز شیخ صدوق از امام حسین (ع)پنج حدیث نقل نموده که آن حضرت فرموده است، امام قائم از فرزندان من می باشد او قائم اهلبیت ما است و او صاحب غیبت است.(۵) علما و محدثین امامیه، از جمله علامه مجلسی،(۶) شیخ مفید،(۷) شیخ صدوق (ره) (۸) … اتفاق دارند که حضرت مهدی (عج) در نیمه شعبان سال ۲۵۵ در سامرا چشم به جهان گشود. و از علمای اهل سنت افراد متعددی این مطلب را نقل کرده اند که می توان به موارد ذیل اشاره کرد: ابن خلکان می گوید: “ابوالقاسم محمد فرزند حسن عسکری فرزند علی الهادی فرزند محمد جواد، دوازدهمین امام شیعه است. لقب معروف او “حجت” است… او در نیمه شعبان سال ۲۵۵ متولد شد… (۹)
ابن مسعود مورخ معروف می گوید: ابومحمد حسن بن علی العسکری، در هنگام وفات ۲۹ سال داشت او پدر مهدی منتظر است.(۱۰)
عبدالوهاب شعرانی آورده است: “مهدی از اولاد امام حسن عسکری (ع) است. او در نیمه ماه شعبان سال ۲۵۵ متولد شد. او زنده است تا این که با عیسی بن مریم ملاقات کند. (۱۱) محمد شافعی. (۱۲) سبط ابن جوزی،. (۱۳) . شبلنجی.(۱۴) نیز به این امر اعتراف نموده اند.

نکته قابل دقت این است که دربرخی روایات به ویژگیهای وخصوصیات امام زمان نیز اشاره شده است که جای شبهه را باقی نمی گذارد . شیخ صدوق (ره) به رو ایت احمد بن اسحاق نقل می کند که پس از حضور به خدمت امام حسن عسکری وسوال از امام آینده… آن حضرت کودکی سه ساله را آورده که چهره او مثل ماه می درخشید و فرمود: اسم او اسم پیامبر (ص) و کنیه او کنیه آن حضرت است. بعد از من امام است و جهان را پر از عدل می کند… .(۱۵) شیخ الاسلام جوینی (حموینی) در حدیث طولانی نقل می کند که: … خداوند در صلب امام حسن عسکری نطفه پاک و مبارک قرار داده است که امام تقی و نقی است و به عدل حکم می کند.(۱۶) همچنین برخی از آیات وجود دارد که بر ظهور وحکومت امام زمان (ع) … تاویل شده است. (۱۷)

پی نوشت ها :
۱. مهدی پیشوایی ، سیره پیشوایان ، قم، موسسه امام صادق (ع)، ۱۳۷۹، چاپ یازدهم ، ص ۶۵۹.
۲. همان، ۶۶۱.
۳. همان، ۶۵۱.
۴. ابی جعفر محمد بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، کمال الدین، اتمام النعمه، انتشارات جامعه مدرسین، قم، ۱۳۶۳. ج ۲، باب ۲۴، ص ۲۸۲.
۵. همان، ج ۲، باب ۳۰، ص ۳۲۸.
۶. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت ، مؤسسه الوفاء ، ۱۹۸۳ م. ج ۱۳ فصل بشارت حضرت مهدی (عج).
۷. محمد بن نعمان (مفید)، الارشاد فی حجج الله العباد، مؤسسه آل البیت، ۱۳۱۴ هـ . ص ۳۴۶.
۸. ابوجعفر محمد ابن بابویه قمی (صدوق)، کمال الدین اتمام النعمه، ترجمه منصور پهلوان، قم، نشر دارالحدیث ، ۱۳۸۰. ج ۲، باب ۴۲
۹. شمس الدین احمد بن خلکان، وفیات الاعیان، بیروت ، دار صادر ، ۱۹۷۸. ج ۳، ص ۳۱۶.
۱۰. ابی الحسن ابن مسعود، مروج الذهب، قم ، انتشارات دار الهجرت ، ۱۳۶۳ ش. ج ۴، ص ۱۹۹.
۱۱. عبدالوهاب شعرانی، الیواقیت و الجواهر، چ مصر، ۱۳۰۷ ق؛ و ر.ک: محی الدین عربی، فتوحات مکیه، ج ۳، باب ۳۶۶، بیروت، مؤسسه اعلمی؛ و بشراوی، عبدالله، الاتحاف بحب الاشراف، ص ۱۷۸، چ مصر، ۱۳۱۶ ق.
۱۲. محمد بن طلحه شافعی، المطالب السئول فی مناقب آل الرسول، بیروت ، مؤسسه ام القراء، ، ۱۴۲۰. ص ۸۸.
۱۳. سبط ابن جوزی، تذکره الخواص، بیروت، مؤسسه اهل البیت۱۹۸۱ م. ، ص ۸۸.
۱۴. شیخ مؤمن شبلنجی شافعی، نور الابصار، بیروت، دار الفکر ، ۱۹۷۹ م. ص ۱۸۵.
۱۵. ابوجعفر ابن بابویه قمی، کمال الدین تمام النمعه،قم، ترجمه منصور پهلوان، نشر دار الحدیث۱۳۸۰. ج ۲، باب ۳۸، ص ۸۰.
۱۶. شیخ الاسلام ابراهیم محمد جوینی شافعی، فرائد السمطین بیروت، مؤسسه طبع و نشر، ، ط اول، ۱۹۷۸م. ، ج ۲، باب ۳۵.
۱۷. نور (۲۴) آیه ۵۵.

[ad_2] منبع سایت شهر سوال

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *