x
سایت وکیل / مقاله وکالت / تاریخی / چرا به حضرت محمد(ص) اباالقاسم می گویند؟

چرا به حضرت محمد(ص) اباالقاسم می گویند؟

طبق نقل منابع حضرت محمد(ص) دارای فرزند پسری به نام قاسم بوده است:
-شیخ صدوق با سند خود از امام صادق(ع) روایت می کند که رسول الله دارای فرزندانی بنام های: قاسم،و طاهر- که همان عبدالله است- ،ام کلثوم،رقیه،زینب،فاطمه(س) شد.(۱).
– شیخ کلینی می نویسد:
رسول اکرم(ص) قبل از بعثت صاحب فرزندانی به نام های: قاسم، رقیه، زینب و ام کلثوم، و بعد از بعثت صاحب طیب و طاهر و فاطمه(س) شد. همچنین روایت شده است که بعد از مبعث صاحب فرزندی غیر از فاطمه(س) نشده است و طیب و طاهر قبل از مبعث متولد شده اند.(۲).
– شیخ طبرسی می نویسد:
اولین فرزندی که خدیجه حامله شد،عبدالله بن محمد بود که همان طیب و طاهر است و مردم به اشتباه می گویند: خدیجه چهار پسر به نامهای قاسم،عبدالله،طیب و طاهر بدنیا آورده است،در حالی که از رسول الله فقط دارای دو پسر به نامهای عبدالله و قاسم است و گفته شده است که قاسم اولین و بزرگترین فرزند رسول اکرم(ص) بوده است و کنیه اش نیز از نام وی گرفته شده است. هم چنین چهار دختر به نام های زینب،رقیه،ام کلثوم و فاطمه(س) داشت.(۳).

منابع دیگری هم که نام فرزندان پیامبر(ص) را ذکر کرده اند:
سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۳۲۱؛
محمّد ابراهیم آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، ص ۷۶ و ۷۷.

در روایتی امام رضا(ع) علت این کنیه را اینگونه بیان فرمودند:
حسن بن فضال از پدرش نقل می کند از امام رضا(علیه السلام) پرسیدم چرا به پیامبر ابوالقاسم می گویند حضرت فرمود چون دارای فرزندی بود اسمش قاسم بود .
گفتم یابن رسول الله آیا مرا لایق می دانی که بیشتر توضیح دهی حضرت فرمود بله آیا می دانی پیامبر (صلی الله علیه السلام) فرمود من و علی پدران این امت هستیم؟
گفتم بله. فرمود آیا می دانی پیامبر (صلی الله علیه السلام) نسبت به همه امت از جمله علی (علیه السلام) بمنزله پدر است؟ گفتم بله. فرمود: آیا میدانی علی (علیه السلام) تقسیم کننده بهشت و دوزخ است؟
گفتم بله. فرمود: از این رو به او گفته می شود ابوالقاسم چون پدر قاسم بهشت ودوزخ است .
« حَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَأَلْتُ الرِّضَا ع فَقُلْتُ لَهُ لِمَ کُنِّیَ النَّبِیُّ ص بِأَبِی الْقَاسِمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ کَانَ لَهُ ابْنٌ یُقَالُ لَهُ قَاسِمٌ فَکُنِّیَ بِهِ قَالَ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ تَرَانِی أَهْلًا لِلزِّیَادَهِ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّهِ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِیعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِیٌّ بِمَنْزِلَتِهِ فِیهِمْ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِیّاً قَاسِمُ الْجَنَّهِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَقِیلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَاسِمِ الْجَنَّهِ وَ النَّار»(۴)

پی نوشتها:
(۱). الخصال،ج۲ص۳۷.
(۲). اصول کافی،ج۱ص۴۳۹-۴۴۰.
(۳). اعلام الوری،ج۱ص۲۷۵.
(۴). بحارالانوار ج۱۶ص ۹۵.

منبع سایت شهر سوال

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *